Wednesday, March 12, 2008
Aktiviti Balqis di mlm hr..
Lama x tmpek gmbr anak2. Sibuk skit sbb mrk berdua demam. Kbtln intrnet slow jer sehari 2 ni.. Ni gmbr Balqis sblm demm. Mkn byk, pas demm dh kurang mkn. Ntah2 berat pun turun.. Tgkla rmbut yg diikat, dia x usik pon. Dulu pntng pgang skit dh marah. Skang dh leh ikat mcm2 gaya...
Tgklah anak dara aku mkn nasi, smpai atas meja dapur dia naik. Abaikan selerak sebelah Balqis tu, nenek dia tgh masak.. Masak x siap lagi, tp Balqis dok sebut lapar, lapar.. Maknanya nk nasi ler tu..
Siap mkn, minum lak dpn tv, marah ibu amik gmbr dia tgh tgk tom tom bak..
Dah kenyang n hbis citer kacau ayah lak baca paper. Atas kepala ayah pun dipanjat. Kite marah wt dekk.. jer.. Selagi x tdo dok mmbuas jer lah kejenye..
Tuesday, March 4, 2008
Org Pecah Masuk Umah
Memulanye aku xnk citer, tp nk brkongsi gk ngn member apa yg trjadi pd mak n anak aku. Menakutkan..
Begini, semalam dlm kul 3 lbh, mak aku tgh wt susu ko Amalin yg sdg baring dlm bilik. Balqis lak tdo dlm ruang tamu dlm buaian. Tetiba mak sgr bunyi 'debuk' cm bnda jatuh. Ingtkan org sblah pindh umah sbb dia mmg nk pindh pun. Pastu dia dgr lak bnyi org brckp. Dia p kt dpn n bukak pintu cermin, trkejut dia sbb nmpk ada sorg budk lelaki trduduk kt lantai. Budak tu pun trkejut gak, dia cm xsgka ader org. Rupanya budk tu nk merompak umah mak. Dia pnjt ikut atap. Dia wt alasan nk bli motor antik ayah aku. Dia kata dh pggil tp mak aku xdgr, so dia pnjt la. Siap tnya mak dok brape org. Mak lak silap, g bgtau dok 3 beranak. Tp dia kata dia xnk kacau mak n anak2 sbb dia nk bli motor tu jer. Leh caya tak sbb motor tu dok dlm umah, mmg x nmpk dr luar. Kbtlan tutup ngn keta ayah aku. Ayah aku xde, p keje bwk keta aku. Mak aku siap merayu suh kuar sbb sian kt budak2. Dia suruh mak bukak pintu grill, mak xnk n suruh dia kuar ikut atas balik. Mujur dia kuar. Budak cm hisap dadah jer. Dia kata nk dtg lak sbb nk bli motor tu.
Rupanya sblm tu dia p umah cikgu kt hujung, siap masuk lg ngn kasut. Bini dia suh kuar. Pastu p umah askar sblh tu, bini askar tu ada luar umah. Last dia dok tgh2 antara umah mak n cikgu sblh. Cikgu tu xde kt umah. Lama gak dok tgk2, pastu dia p umah mak. Umah dpn aku yg citer sbb dia nmpk ader org pnjt, tp xleh nk tolong sbb umah dia smua pmpuan n rmai anak kecik. Dia jg anak orang. Aku dgr tkut sgt. Kalau jd kt aku mau pengsan. Tp Mak aku mmg kuat, mgkin sbb dia dh biasa hadapi bnda gini ms keje dulu. Polis katakan.. Tp pas org tu balik, mak aku menngis.. Balqis pun menngis, mengalir air mata dia. Mgkin dia fhm kot.
Hr ni mak paksa abah tutup semua lubang. Bli mgga bsar2. Kalaula ms tu dia bwk pisau ker, xdpt nk bygkan. Ataupun ms tu mak aku mndi ker, anak2 dok kt ruang tamu. Hish..takutnye... Ya Allah Lindungilah family aku...
Begini, semalam dlm kul 3 lbh, mak aku tgh wt susu ko Amalin yg sdg baring dlm bilik. Balqis lak tdo dlm ruang tamu dlm buaian. Tetiba mak sgr bunyi 'debuk' cm bnda jatuh. Ingtkan org sblah pindh umah sbb dia mmg nk pindh pun. Pastu dia dgr lak bnyi org brckp. Dia p kt dpn n bukak pintu cermin, trkejut dia sbb nmpk ada sorg budk lelaki trduduk kt lantai. Budak tu pun trkejut gak, dia cm xsgka ader org. Rupanya budk tu nk merompak umah mak. Dia pnjt ikut atap. Dia wt alasan nk bli motor antik ayah aku. Dia kata dh pggil tp mak aku xdgr, so dia pnjt la. Siap tnya mak dok brape org. Mak lak silap, g bgtau dok 3 beranak. Tp dia kata dia xnk kacau mak n anak2 sbb dia nk bli motor tu jer. Leh caya tak sbb motor tu dok dlm umah, mmg x nmpk dr luar. Kbtlan tutup ngn keta ayah aku. Ayah aku xde, p keje bwk keta aku. Mak aku siap merayu suh kuar sbb sian kt budak2. Dia suruh mak bukak pintu grill, mak xnk n suruh dia kuar ikut atas balik. Mujur dia kuar. Budak cm hisap dadah jer. Dia kata nk dtg lak sbb nk bli motor tu.
Rupanya sblm tu dia p umah cikgu kt hujung, siap masuk lg ngn kasut. Bini dia suh kuar. Pastu p umah askar sblh tu, bini askar tu ada luar umah. Last dia dok tgh2 antara umah mak n cikgu sblh. Cikgu tu xde kt umah. Lama gak dok tgk2, pastu dia p umah mak. Umah dpn aku yg citer sbb dia nmpk ader org pnjt, tp xleh nk tolong sbb umah dia smua pmpuan n rmai anak kecik. Dia jg anak orang. Aku dgr tkut sgt. Kalau jd kt aku mau pengsan. Tp Mak aku mmg kuat, mgkin sbb dia dh biasa hadapi bnda gini ms keje dulu. Polis katakan.. Tp pas org tu balik, mak aku menngis.. Balqis pun menngis, mengalir air mata dia. Mgkin dia fhm kot.
Hr ni mak paksa abah tutup semua lubang. Bli mgga bsar2. Kalaula ms tu dia bwk pisau ker, xdpt nk bygkan. Ataupun ms tu mak aku mndi ker, anak2 dok kt ruang tamu. Hish..takutnye... Ya Allah Lindungilah family aku...
Sunday, March 2, 2008
Conteng2
Balqis skang ni rajin sesgt menconteng. Habis semua tmpt dia nk conteng termasuklah dinding umah nenek dia. Pantang nmpk pen. Nak tau saper cikgu dia? Ha, saper lagi kalau bukan sepupu dia iaitu anak abg aku, Haikal. Memandangkn Haikal ajar dia conteng satu dinding kt ruang tamu tu, dinding tu jer la yg jd mgsa. Padahal byk dinding lg yg masih kosong. Kalau balik umah aku, x conteng pun dinding. Pandai lak cr kertas. Ni gmbr kt umah aku..
Dok penjuru dinding, jauh drpd adik sbb adik suka kacau kakak..
Amboi kusyuk nye kakak wt keje sekolah.. Smpai terselak kain..oppss..
Smpai meniarap wt keje, byk sgt ke keje yg cikgu Haikal bg? Harap2 dh sekolah nnti rajin cm gini lah.. Amin..
Dok penjuru dinding, jauh drpd adik sbb adik suka kacau kakak..
Thursday, February 28, 2008
X reti nk dok diam
Gelagat anak daraku yg persis seorang lelaki. X reti dok diam. Memanjat sana sini. Bila kita tegur dia menjerit, tnda protes ler tu.. Panjat kejap jer, bila nk turun mkn masa.
Nak turun x lpas. Terkial2 jer.. Mulut dok pgil mama n ayah, mintk tolong konon.. Aku wt x lyn jer..
Eh, lpas la pulak.. Usaha tgga kejayaan..
Adik rilek jer, dpt baby kakak senyap la dia.. Jgn lasak cm kakak dah ler, x lrt ibu.. hu hu hu..
Wednesday, February 27, 2008
Balqis
Tuesday, February 26, 2008
Makcik Kecik.
Sunday, February 24, 2008
Gaya Amalin tdo..
Pagi jumaat baru ni aku bgn awal sbb nk kemas umah n basuh kain. Biasalah, hr jumaat jer lah ms utk jlnkan aktiviti surirumah ni. Bgn jer, trtengok la amalin kat sebelah. Mulanya dia meniarap jer, mata pun bulat. Ingtkan dia bgun dh. Aku pun kuar bilik. Masuk bilik balik dia dh cm ni. Aku gtau kt hubby, suke dia tgk anak dia gtu..comey jer.. stat hr tu mmg dia tdo gini. Mulanya aku tkut lemas jer, pastu hubby kata biar jer.. Tgk oklah, kul 10.00 pg br bgun. Kalah kakak..
Kalau dia tdo cmni, mmg sure lena lah..
Aikk.. ibu amik gmbr pun x sdar? Lena sgt la tuh..
Thursday, February 21, 2008
Baby Besar
Balqis suka sgt naik walker ni skang. Dah besar panjang br nk naik. Ms kecik dlu nk dukung jer. Susah sgt nk lekat dlm walker ni. Sbb tu aku xbli pun walker, ni nenek n atuk dia yg bli. Xper, adik ader menunggu ms jer nk dok dlm walker tu lak. Tgk tv pun nk dok dlm walker.. Hish.. Balqis.. Balqis..
Mujur dia ringan, kalau tidak, runtuh la walker tu..
Mainan atas walker tu pun dia suka main. Asyik nmpak, x pernah main kot..
Aku dh gemukkk!!
Semlm p klinik, cucuk amalin utk 5 bln. Aku pun p tmbg, aduii... naik la pulak. Mggu lps turun 0.5, smlm naik 1.5kg. Hr ni aku trus puasa, smbil nk gnti yg bersalin hr tuh. Kbtlan aku ader la bli baju ni selai kt wkaf che yeh. Tgk cm muat, bila sarung jer, cm balut buah nangka. Trus p kedai tu balik n tukar saiz. Berat aku kena jg ni, x psl2 semua baju x muat.. Mulai today, nk puasa n diet. Tp xleh diet ketat sgt sbb anak masih breast feeding..
Ni la baju yg x muat tu. Eh, bukan x muat tp ketat skit jer.. Cantik tau, kena la diet kalau nk pkai gak.
Tuesday, February 19, 2008
Seluar baru!
Hr tu p KB Mall ngn kwn opis, kbtlan xde keje p cuci mata jap. Tapi bukan mata jer cuci, duit pun cuci skali. Beli sluar jeans utk Balqis. Mula2 malu nk pkai, aku suruh posing dia dok kt nenek dia. Last2 x nk bukak trus. Tido ngn sluar baru..
Tengoklah cucu nenek ni, malu2 kucing konon..
Ha, kan dh leh posing tu. Tp xnk bukak la pulak.
Monday, February 18, 2008
Gelagat 2 beradik
Semlm aku amik cuti jg anak sbb mak nk p balik kg kt pahang, mak sdara dia meninggal. Mcm2 gelagat 2 beradik ni yg memeningkan kpala aku. Si adik x pdn ngn kecik, nk main ngn kakak tp kakak main kasar.. Slumber jer kakak tenyeh kepala adik.. Mujur adik x nngis, dh biasa kot kena buli ngn kakak..
Tengoklah 2 beradik ni, adik suka tarik baju, rmbut kakak. Si kakak lak rela jer.. Lama2 bila sakit br nngis..
Kakak ni sajer jer 'serah badan' spy adik dpt tarik bdn dia.. Kang dia yg nngis dlu sbb adik x lps dh...
Saturday, February 16, 2008
P holiday!!!
Ms CNY baru2 ni kami p holiday kt Cameroon Highlands. P 3 buah keta, kami sefamily, abg aku sefamily n kak ipar aku sefamily. Mak aku naik ngn aku n Nurul naik ngn abg aku. Abah n Anas x nk p. Abah aku sibuk p kebun dia n Anas sibuk nk main game jer.. Sikit jer gmbr yg kami amik, sibuk shopping smpai lupa nk amik gmbr.. Kami p pagi n balik ptg. X tdo sana sbb susah bwk baby ni.. Tp satu hr pun dah cukup nk mmbeli belah n amik angin..




Thursday, February 14, 2008
Yea yea, streamyx dh ok..
Sukanya aku line streamyx dh ok. Laju skit wt keje. Kalau tak, nk tggu download siap, smpai berjanggut kena tggu. Tapi aku xde ms nk tmpek gmbr lg. Hr ni pun dh lewat. Tgklah sabtu ni kot. Sbb nye pc aku ni berproblem skit. Ntah nape xleh nk access gmbr. Nk tmpek gmbr aku p holiday ms cny br2 ni.
Perkembangan anak2 ku skang, Balqis dah leh sebut mcm2. Tp yg nk tergelak nye, dia paggil aku mak, mama, umi, da (nama aku) ikut mood dia lah. Ayah pandai lak dia sebut. Kalau mak aku suap amalin mkn nestum, dia pun tumpg mkn gak. Gigi dh penuh pun ada hati nk mkn nestum.. Smpai aku kena beli nestum tin besar. Amalin mmg kuat mkn. Bgun pg sblm mandi mkn skit, pas mandi sblm tdo mkn lak. tgh hr mkn n ptg lak mkn. Mlm kalau dia tdo lewat mkn gak. Risau aku, sbb perut dia 'muda' lg. Tkut ada effect ape ker.. Semlm p tmbg, kakak 9.5kg n adik 5.8kg. Kakak kena bg ubat cacing, Mggu dpn kna cucuk adik, sbb p smlm x ckup umo. Misi silap kira. Hish, kena p 2 kali lak.. Mlsnye nk drive..
Perkembangan anak2 ku skang, Balqis dah leh sebut mcm2. Tp yg nk tergelak nye, dia paggil aku mak, mama, umi, da (nama aku) ikut mood dia lah. Ayah pandai lak dia sebut. Kalau mak aku suap amalin mkn nestum, dia pun tumpg mkn gak. Gigi dh penuh pun ada hati nk mkn nestum.. Smpai aku kena beli nestum tin besar. Amalin mmg kuat mkn. Bgun pg sblm mandi mkn skit, pas mandi sblm tdo mkn lak. tgh hr mkn n ptg lak mkn. Mlm kalau dia tdo lewat mkn gak. Risau aku, sbb perut dia 'muda' lg. Tkut ada effect ape ker.. Semlm p tmbg, kakak 9.5kg n adik 5.8kg. Kakak kena bg ubat cacing, Mggu dpn kna cucuk adik, sbb p smlm x ckup umo. Misi silap kira. Hish, kena p 2 kali lak.. Mlsnye nk drive..
Monday, February 4, 2008
Line kureng..
Aku skang dh jarang nk update blog. Bukan aper,xde mood bila pikirkn line streamyx yg x elok2 lg. Dr mggu lps lg jnji nk psg balik, tp xde gak. Tensen ler pkai dial up ni. Lmbt sgt, pastu kena kngsi modem ngn second bos lak tu. Bil jln cm biasa tp line xdpt2 lg. Eh, aku lak sibuk psl bil, bukan aku yg byr pun. Nnti line dh ok, br leh post gmbr byk2 ek.. Nnti aku leh share gmbr opis br aku ngn semua org.. Bile tu, tunggu...
Sunday, February 3, 2008
Aktiviti hjg mggu!
Petang Jumaat lps asar biasanya kami satu family akan bertandang ke umah sedara mara atau amik angin kt tepi pntai. Kdg2 p shopping. Mggu lps dh p Tesco, so mggu ni kami ke umah kakak ipar aku kt Peringat. Saje bwk budak jenjalan. Dok umah boring.. Balqis kemain suke lg dpt jmpa sepupu sepapat nye.. Dgr ayah stat keta, siap pkai slipar nk kuar.
Amboi, laju jer dia kuar umah. Pantang tgk pintu terbuka.. Ni kt umah kakak..
Nmpk ibu pgang camera, laju jer brposing kt keta abg ipar..
Dgn sepupu yg tua sethn jer, kak shira tp kami pggil kakak manja. Manja sgt walau dh ada adik. X kena skit asyik nngis jer..
Hbis baldi buruk jd mainan dia..
Letih main, berehat sebentar kt car seat yg blm psg..
Subscribe to:
Posts (Atom)